א א א
הכנס טקסט בתמונה

על תזונה, טרשת נפוצה, ומה שביניהן.

כל אדם המתמודד עם טרשת נפוצה מתמודד גם עם שאלות רבות הקשורות בתזונה נכונה לפני, בזמן ולאחר התקף הסטרואידים. מה אפשר לעשות נגד חוסר תיאבון כתוצאה מנטילת תרופות? קיימות דיאטות מיוחדות לחולי טרשת? והאם מוצרי חלב ובשר אינם בריאים לנו או שמדובר, למעשה, במיתוס שאין בו ממש?

שאלנו את הדס צימרמן, דיאטנית קלינית מומחית, כמה שאלות בנושא תזונה, והיא עשתה לנו קצת "סדר בבלגאן" ונתנה לנו טיפים הקשורים בתזונה, בטרשת ובמה שבניהן.

ישנה השערה הגורסת כי מוצרי חלב ובשר אינם מיטיבים עם חולי טרשת נפוצה. האם יש בה מן האמת ואכן כדאי להימנע מהם?

קיימות עדויות רבות לקשר שבין תזונה לבין MS אך הן עדיין לא הוכחו באופן מדעי.לאחוז גבוה מחולי MS קיימים חסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים, חלקם נמצאים בתת משקל וחלקם בהשמנה.

קיימים רכיבי מזון מסוימים הנמצאים במזון מן החי , שנמצאו קשורים עם מקרים רבים יותר של טרשת נפוצה. לדוגמה צריכת שומן רווי – שומן רווי הינו שומן השוקע בעורקים ובכלי הדם ועלול  לגרום להצרות עורקים, עליה בלחץ דם, מחלות כלי דם ולב. שומן זה נמצא בעיקר במזון מן החי- בשר , מוצרי חלב, אך נמצא גם הרבה במזונות מתועשים. ממחקרים אפידימיולוגיים וניסויים קליניים על חיות, נמצא קשר בין צריכת שומן רווי לבין עלייה במקרי ה-MS.

לא הייתי מוציאה באופן חד משמעי וגורף את המזון מן החי מתפריט של חולי טרשת נפוצה, אלא שמה דגש על צריכת שומן רווי נמוכה- בחירת בשר דל שומן – עוף/הודו/ פילה ולא כבש או אנטריקוט מוצרי חלב עד 5%.

2_tar

נתון מעניין נוסף הינו חומצת שומן מסוג אומגה 3. חומצות שומן אומגה 3 יעילות כתוסף אנטי דלקתי. הן מורידות את מדדי הדלקת ועל ידי כך משפרים את המצב הכללי במקרה של טרשת נפוצה, משום שבמחלה זו יש תהליכים דלקתיים.

נמצא במחקרים מסוימים שצריכת שומן רב בלתי רווי – בעיקר אומגה 3, מורידה את שכיחות המחלה- כנראה בשל מנגנונים אימונו-מודולטוריים ואנטי-אינפלימטורים

SWANK DEIT

קיימות דיאטות שונות ומשונות לחולי MS. אחת מהן היא הסוונק. הדיאטה מתבססת על הקשר שבין  צריכת שומן רווי לMS. הדיאטה פותחה בסקנדינביה וההנחיה בה היא למעט את צריכת השומן הרווי  עד 15 גר'/יום, לצרוך 15 גר'/יום שומן צמחי, ו5 גר'/יום שומן מכבד של דג מים עמוקים – המכילים כמות גדולה של אומגה 3 וויטמין D.

 האם טבעונות/צמחונות מועילה? איך משלימים את מה שצריך?

תפריט טבעוני או צמחוני עשוי להכיל גם הוא כמות גדולה של שומן רווי, וכך למעשה לא השגנו את המטרה. במידה ושינינו את התפריט שלנו מסיבה בריאותית או אידיאולוגית יש להקפיד לאכול קטניות (עדשים, שעועית, מאש, גרגרי חומוס ) ופחמימות מורכבות כמו אורז מלא, קינואה, בורגול. לצרוך כמות גדולה של ירקות ופירות, וכן אגוזים ושקדים למיניהם.

חשוב לשים לב לחסרים תזונתיים כמו ויטמין B12, חומצה פולית, ומאגרי הברזל בגוף ( פריטין)

האם מומלץ לקחת תוספי מזון? או שעדיף לאכול מוצרי מזון המספקים את כל הויטמינים להם הגוף זקוק?

רוב חולי הטרשת הנפוצה סובלים מחוסר בויטמין D. במחקרים נמצא, שבנשים חולות MS יש כמות נמוכה של ויטמין D, וכ40% מהן כמעט ואינן נחשפות לשמש. כמו כן, צפיפות העצם אצל אותן נשים נמוכה פי 7 לעומת קבוצת בקרה. ויטמין D  הינו ויטמין חשוב ומרכזי במנגנון כניסת הסידן לעצמות, ומניעת אוסטיאופורוזיס. ויטמין D  נוצר בחשיפת העור לקרני השמש ומכיוון שחולי MS צורכים מעט ויטמין D  הם נייחים, מטופלים בקורטיקוסטרואידים, נמנעים מחשיפה לשמש וסובלים מעייפות – קיימת נטייה לאוסטאופרוזיס. קיימת המלצה לצריכה של סידן וויטמין D אצל חולי MS, בדגש מיוחד אצל נשים פוסט-מנופאוזליות.

ויטמין B12 – כיוון שויטמין B12 מהווה כתנאי מקדים לייצור המיאלין קיים קשר בין B12 ו טרשת נפוצה. במידה ויש חסר בויטמין על פי בדיקות דם – ניתן לתת תוסף. ויטמין זה הינו היחידי שנמצא במזון מן החי ולא בצומח ולכן מי שעובר לאורח חיים טבעוני/צמחוני יש לבדוק את ערכי B12 בקביעות ולתת תוסף במידת הצורך.

מה אפשר לעשות נגד חוסר תיאבון כתוצאה מנטילת תרופות? יש לך טיפים?

בזמן נטילת תרופות יש שינוי בהרגלי האכילה שלנו, טעמים משתנים, כמויות משתנות… במידה וקיימת ירידה בתאבון, צריך לבדוק באיזו שעה משעות היום המטופל הכי רעב, ובאותה ארוחה לנסות להעשיר אותה ככל הניתן. המטרה בהעשרה היא להעשיר את האוכל במקסימום קלוריות ובמינימום נפח.

לרוב אנשים מדווחים על הרעב הגדול ביותר בשעות הבוקר, ניתן להעשיר את הארוחה באמצעות טחינה, סילאן, דבש, ממרח שקדים, אגוזים / שקדים רגילים או טחונים טבעיים ולא קלויים, שמן זית, אבוקדו.

3_tar

בזמן התקף (תקופה בה החולה מטופל ע"י סטרואידים), מומלץ להימנע מסוכר ומלח. מה הסיבה לכך? והאם ישנם תחליפים למוצרים עשירים בסוכר ונתרן?

אופן פעולתם של הורמונים סטרואידים גורמת לשיבושים במטבוליזם של סוכר, עד כדי נטייה לפתח סוכרת, וגם גורמים אצל חלק מהאנשים לצבירת נוזלים בגוף. זאת הסיבה שממליצים בזמן לקיחת סטרואידים והורמונים לצמצם עד המקסימום שימוש וצריכה של סוכר ובמלח ובכל מה שמכיל אותם.

בתקופת לקיחת הסטרואידים הדס ממליצה:

–          לצמצם את צריכת המתוק- עוגות, עוגיות, מיצים, כולל מיצים טבעיים, משקאות מתוקים, ריבות, דבש וכדומה.

–          להגביל את כמות הפירות עד 2 ביום. לא לשתות מיצי פירות

–          לחלק את הארוחות לארוחות קטנות כל 3 או 4 שעות, מה שמונע הצטברות שומן בסוכרת.

–          לשתות כשני ליטר נוזלים שלא מכילים סוכר.

לעמוד הפייסבוק של הדס לחצו כאן

מומלץ לקריאה בשלב חיים עם המחלה